byTiMo

byTiMo skal få ny nettbutikk: Mindre teknologitrøbbel, mer verdiskaping

byTiMo skal få ny nettbutikk: Mindre teknologitrøbbel, mer verdiskaping

Område

    Verktøy

    • WooCommerce

    • WordPress

    • Centra ecommerce

    • Storyblok

    • Frend Storefront

    • Frend Factory

    • React, Next.js

    • Adyen Payments

    • Vercel

    • Azure

    Resultat

    • Tydelig anbefaling på systemarkitektur og veikart 

    byTiMo kom til oss i Frend med et ønske om å skape en unik og førsteklasses handleopplevelse for sine kunder, en opplevelse som er like god som ta på en ny, fresh kjole fra merket.

    Med sine moderne og tidløse design er byTiMo blitt et brennhett merke, som selger klærne sine i over 200 butikker rundt i verden. Nå har de ambisjoner om å skalere opp internasjonalt – og det er en av grunnene til at de har vokst ut av nettbutikken de har i dag.

    Som mange av selskapene vi kommer i kontakt med, har byTiMo hatt utfordringer med administrering av nettbutikken sin – hvor mer tid går til å administrere og krangle med utviklere enn å skape faktisk verdi.

    Løsningen blir å starte fra scratch med en helt ny nettside basert på toppmoderne teknologi – som er svært fleksibel, rustet for fremtiden og i tråd med behovene og ambisjonene til ByTiMo.

    Mer fleksibilitet gir skalerbarhet og bedre kundeopplevelser

    Veldig enkelt sagt er det to tilnærminger til å lage en nettbutikk.

    Den tradisjonelle måten er å bygge ut ifra en alt-i-ett-løsning som er bra på alt, men ikke nødvendigvis best på noe. Det er litt som at du skal innrede bolig og drar til IKEA for å kjøpe alt du trenger. På samme måte kan en typisk nettside-plattform sammenlignes med et varehus. Det kan være svært lettvint og bra, men til gjengjeld er du begrenset til deres utvalg. Du risikerer at resultatet ligner på det andre gjør, og samtidig at det finnes funksjoner og verktøy «utenfor varehusets sortiment» som du ikke får tatt i bruk.

    Alternativet er å sette sammen løsningen helt fritt – der du håndplukker, mikser og matcher fra alle de beste verktøyene og tjenestene på markedet. Dette blir da mer som å handle i spesialistforretninger. Her er ikke alle funksjoner og verktøy knyttet til én felles plattform, men er utskiftbare og uavhengige av hverandre. Det er kanskje ikke like lettvint, men det vil gi større fleksibilitet og valgfrihet, og en mer skreddersydd løsning.

    byTiMos nåværende nettbutikk har IKEA-tilnærmingen – en såkalt monolittisk arkitektur.

    I likhet med mange tradisjonelle nettbutikker er det en løsning der det ofte er kostbart å skalere og gjøre endringer, enten det gjelder designendringer, integrasjoner, internasjonalisering eller nye funksjoner. Bare ting som å koble på en ny betalingsløsning eller et leveringsalternativ kan bli et kjempeprosjekt.

    Det kan være enkle ting som at en ønsker å tilby ekspresslevering med en bestemt leverandør – som bruker en løsning som ikke uten videre er kompatibel med plattformen. I stedet for å enkelt og greit koble på løsningen, vil en måtte jobbe seg rundt det – og kanskje gå mange runder frem og tilbake med utviklerne og likevel ikke få til en helt tilfredsstillende løsning.

    Da kaster en bort masse tid på å løse et lite og trivielt problem.

    Et annet eksempel på begrensninger byTiMo opplever i dag, er i hvilke muligheter de har til å legge opp til en så god kundereise og handleopplevelse som mulig. De mangler for eksempel muligheten til å koble sammen relaterte produkter slik de ønsker, eller å anbefale varer basert på historikk og andre data.

    Kunden blir sittende fast på ulike landingssider. Det handler om designet og hva som er mulig i temaet. Du kommer inn på en produktside, men eneste naturlige måte å gå videre derfra er å kjøpe produktet eller gå tilbake.

    I stedet kunne en trukket frem relaterte produkter, hva andre har kjøpt, og personalisierte anbefalinger – som en genser som passer med en kjole i samme kolleksjon. 

    Til slutt er det internasjonalisering. I den nåværende løsningen deres er det ikke lagt opp støtte for ting som multivaluta frakt, MVA og skatt i andre land. Å få dette på plass vil kreve store endringer og være krevende å jobbe med i den eksisterende løsningen. 

    Slik skal den nye nettbutikken bli

    Så hva er løsningen?

    Sammen har vi gjennomført et innsiktsprosjekt med mål om å kunne anbefale en robust og skalerbar løsning som byTiMo kan leve med mange år frem i tid. I et innsiktsprosjektgår vi typisk gjennom:

    • Dagens situasjon og teknologiske rigg

    • Hovedutfordringer med dagens rigg

    • Strategien, forretningsmålene og hvor man er på vei

    • Tilbakemeldinger fra kunder

    • Oppdatering av design

    • Behov og kravspesifikasjon

    Resultatet av et slikt innsiktsprosjekt er alltid en anbefaling skreddersydd til kunden, deres situasjon og ambisjoner.

    I byTiMo sitt tilfelle ble det avdekket en del viktige kriterier den nye riggen skal innfri på:

    • Kapasitet til internasjonalisering, multispråk og valuta

    • Raskere utvikling

    • Forbedret produktkatalog på nettsiden

    • Redaksjonell og designmessig frihet og fleksibilitet

    • Raskere side og bedre kundeopplevelse

    Opplæring i Storyblok for byTiMo
    Opplæring i Storyblok for byTiMo

    Med dette som bakgrunn har vi anbefalt og begynt å bygge på en topp moderne, såkalt «Best of Breed» rigg, der vi plukker og mikser alle de beste tilgjengelige tjenestene og verktøyene og kobler dem sammen. Riggen bygger på en såkalt headless, eller mikrotjenestebasert arkitektur.

    Fordelene med en slik rigg er mange, og du kan lese mer om temaet her

    For å bruke metaforen fra tidligere: I stedet for å finne alt i samme varehus, skal det lages en skreddersydd løsning med håndplukkede varer fra spesialistforretninger. 

    Smarte sammensetninger av moderne teknologi gjør det mulig å koble sammen hva som helst som finnes der ute av verktøy og tjenester. Enten det er et fraktalternativ eller et lojalitetssystem. Du er ikke begrenset av hva som tilbys eller støttes av en enkelt leverandør. 

    Slik vil byTiMo sin nye rigg se ut:

    • Centra eCommerce i sentrum

    • Storyblok som CMS (Content Management System)

    • En helt ny nettbutikk bygget på React og Next.js

    Alt lansert i et oppdatert design og drakt.

    Vil du høre mer om hvordan vi utvikler moderne, fremtidsrettede nettbutikker? Ta kontakt for en prat. 

    Let's be Frends

    Henrik Ruud

    Strategisk leder

    920 88 450

    henrik@frend.no