– Nye teknologier og trender har åpnet for en ny og bedre måte å lage nettbutikker på. Det gir merkevarer friheten til å satse og skalere som de ønsker, sier Dennis Nilsson, seniorrådgiver i Frend.
Morgendagens nettbutikker: Her er teknologien som gjør det mulig
Bli kjent med en ny type nettbutikk-rigg.
– Det siste du ønsker hvis du har høye ambisjoner, er å bli holdt tilbake av teknologien.
Så hva er denne nye måten å lage nettbutikker på, og hvilke muligheter gir det?
– Konsepter som «mikrotjenestebasert arkitektur» og «best of breed» er velkjente blant utviklere, og det er en stor trend i IT-bransjen. Men det er nytt for mange ledere og markedsførere. Nå har tjenestene og teknologien modnet til en slik grad at alle, store som små, kan dra nytte av det, sier Nilsson.
Her vil du bli kjent med hvordan vi i Frend setter sammen skreddersydde løsninger med en teknologi-rigg som muliggjør toppmoderne nettbutikker klare for fremtiden.
Fordeler og ulemper med monolitter
Vi må gå litt inn i det tekniske rundt hvordan en utvikler en nettbutikk. To nettbutikker som ser ganske like ut for kunden som handler der, kan være basert på helt forskjellige teknikker og prinsipper under overflaten.
En nettbutikk består av en rekke ulike elementer som må fungere sammen: Produktinformasjon og lagerbeholdning; data og kunderelasjoner; tekst, bilder og innhold på siden, og betalingsløsninger og fraktalternativer. For å nevne noe.
Tradisjonelle nettbutikker er typisk bygget på en form for alt-i-ett-plattform, der mye av dette på forhånd vil være satt sammen for deg – sammenflettet i én og samme løsning. Dette er en såkalt monolitt. WooCommerce og Shopify er begge en form for monolitter.
Monolitter kommer med mange fordeler for de uten komplekse behov: Plattformleverandørene tilbyr helt ok kundeopplevelser og enkel administrering. Du kan tilpasse ferdiglagde designmaler samt lage egne design, og har valgfrihet i hva slags funksjoner og integrasjoner du ønsker å bruke. Typisk er det nokså raskt og billig å komme i gang, og du får tilgang på mange gode verktøy og funksjoner som fungerer ut av boksen.
Likevel er du her til syvende og sist begrenset av mulighetene og funksjonaliteten på plattformen – og det kan være komplisert og kostbart å gjøre større endringer eller å løse mer komplekse behov.
Moderne nettbutikker – bygget på mikrotjenester
I IT-bransjen har monolittbasert arkitektur lenge vært sett på som dårlig praksis, spesielt i sammenheng med fremveksten av skyteknologier – som nå gjør det mulig å bygge løsninger på en helt annen måte.
Nå blir også de store plattformleverandørene stadig mer utfordret av mindre, spesialiserte nisjeleverandører som løser spesifikke behov. I kjølvannet av dette har det dukket opp en rekke nye buzzord som:
Mikrotjenestebasert arkitektur: Du håndplukker tjenester og verktøy for hver enkelt funksjon, altså det motsatte av en alt-i-ett-løsning. Disse kobles sammen med API-er. Et API er enkelt sagt en bro mellom ulike systemer, som lar dem fungere sømløst sammen, samtidig som de fortsatt er uavhengige av hverandre.
Headless: Brukergrensesnittet er uavhengig av systemene som kjører i bakgrunnen; det trenger ikke være én og samme løsning
Best of breed: I stedet for én løsning som er ganske god på alt, kan du plukke de beste, spesialiserte løsningene fra hver enkelt nisje
Dette er en måte å utvikle på som gjør det enklere å skreddersy løsninger etter spesifikke behov – og som gir deg muligheten til å endre og bytte ut ting, vokse, skalere og satse i takt med ambisjonene deres. Uten at en blir sittende fast i teknisk gjeld og må bruke tiden på å krangle med teknologien.
– Det handler i stor grad om ambisjoner
Det er typisk to typer merkevarer og nettbutikker som kontakter Frend med slike utfordringer.
– Den første gruppen er de som ønsker å forbedre sin eksisterende, monolittbaserte nettbutikk. Den andre gruppen er de som har sett litt lengre inn i glasskulen og forstått at de må legge om til en mikrotjenestebasert arkitektur.
Det er i hovedsak den sistnevnte typen kunder Frend ønsker å jobbe med. Det handler om hva slags ambisjoner en har med satsningen.
– Vi snakker mye med kunder om «Total Cost of Ownership». På kort sikt kan en mikrotjenestebasert løsning være noe mer kostbar, men på lang sikt er det som regel verdt det, sier Nilsson, og utdyper:
– Du får en mye mer fleksibel løsning som er rustet for fremtiden, og lar deg holde tritt med kundenes ønsker og krav. Du kan alltid bytte ut eller koble på nye applikasjoner med et API, enten det kommer en ny teknologi eller du går inn i et nytt marked med andre krav. Det gir rett og slett et bedre utgangspunkt for å vokse, tilpasse seg og skape et konkurransefortrinn.
– Det handler til syvende og sist om ambisjoner.
Fordeler med mikrotjenester og best of breed
Frend utvikler nettbutikker med moderne kodespråk, teknologier og funksjonalitet, som baserer seg på en mikrotjenestebasert arkitektur.
– Basert på de utfordringene og trendene vi ser går igjen, har vi jobbet frem en fremtidsrettet, skalerbar teknologisk rigg som virkelig tilrettelegger for en solid nettbutikk, sier Nilsson.
Dette består riggen av
Hvilke løsninger og verktøy en nettbutikk helt konkret vil bygges på, kommer an på kundens ønsker og behov. Men det vil typisk være noen av de samme tjenestene som går igjen.
Når Frend utvikler moderne nettbutikker, er det med følgende rigg:
– Presentasjonslaget, frontenden, bygger vi ofte med React og Next.js – men vi er såklart ikke bundet til det og tilpasser valget til prosjektet. React og Next.js er ofte et godt valg fordi det lar oss bygge svært raske nettbutikker som krever lite av brukeren. Kort fortalt er grensesnittet som brukeren skal bli presentert ferdig bygget før man lander på den. Det betyr at nettleseren deres ikke trenger å laste ned noe nevneverdig data for å kunne se innholdet på siden, sier Nilsson.
I midten av riggen, som et knutepunkt, vil du typisk finne Centra eCommerce.
– Centra kan man se på som en kraftig motor som håndterer produktinformasjonen, ordrene, kontaktene, rabattkodene og all annen informasjon du trenger for å drive en nettbutikk. Centra har rettet seg spesifikt mot merkevarer innenfor livsstil- og motesegmentet og fungerer veldig bra for å selge direkte til privatpersoner, sier Nilsson.
– Selve systemet er lett å bruke og administrere, og har en transparent forretningsmodell som er enkel å forstå, med få produkter. Det betyr at når du allerede har kjøpt motoren som lar deg selge varene dine i en nettbutikk trenger du aldri å tenke på å oppgradere hvis du vil få mer ut av den. Alt er allerede inkludert. I tillegg har Centra et eget, separat produkt for salg til forhandlere, kalt Centra Wholesale. Denne kan tas i bruk som en forhandlerportal på toppen av Centra.
Bindeleddet mellom frontenden og ecommerce-motoren har Frend laget selv.
– Det er en integrasjonstjeneste vi kaller Frend Factory, sier Nilsson.
– Frend Factory er ansvarlig for å hente informasjon fra systemer som Centra, formatere denne informasjonen og gjøre den tilgjengelig for nettbutikken.
Innholdshåndteringen skjer via et CMS (Content Management System) som Storyblok.
– En av styrkene til Storyblok er at de har et veldig bra visuelt sidebyggerverktøy slik at du kan være helt sikker på at det du ser når du redigerer en side, er akkurat slik siden vil bli seende ut når den publiseres. I tillegg er Storyblok, som mange av de mer moderne CMSene, svært gode verktøy å jobbe med for utviklerne. Det gjør utviklingen mer effektiv sammen med en rekke andre fordeler.
– I tillegg integrerer vi ofte med ulike markedsføringsverktøy som Mailchimp og HubSpot, betalingsløsninger som Adyen som gir deg mulighet til å tilby Vipps, PayPal, Klarna og så videre. Dessuten kan det være aktuelt å koble på ting som lagerhåndtering og ERP-systemer (Enterprise Resource Planning).
– Med en mikrotjenestebasert arkitektur får du rett og slett bygget og integrert det du trenger, sier Nilsson.
Ønsker du å høre mer om morgendagens nettbutikker – og se på hvordan vi kan hjelpe deg med å nå deres mål og ambisjoner? Vi tar gjerne en prat.