Et lite stykke norsk designhistorie skal løftes til nye høyder. Løsningen? Vinnende tradisjon og moderne teknologi.
Slik skal fremtidens nettbutikk ta Røros Tweed internasjonalt
Slik skal fremtidens nettbutikk ta Røros Tweed internasjonalt
Verktøy
Centra ecommerce
Storyblok
Frend Storefront
Frend Factory
React, Next.js
Adyen Payments
Vercel
Azure
Ingrid
Resultat
Tydelig anbefaling på systemarkitektur og veikart
Mange har et forhold til Røros Tweed og deres lokalproduserte kvalitetspledd. Kanskje du har tullet deg inn i et tjue år gammelt – men fortsatt pent – ullpledd fra Røros Tweed på hytta til besteforeldrene dine? Eller oppdaget et moderne design fra en interiørinfluencer på Instagram?
Røros Tweed er nemlig et lite stykke norsk designhistorie. En historie om særnorske ullprodukter designet for å holde varmen i et bitende kaldt fjellklima, i en liten, vakker bergstad omkranset av vidder. Røros by er i dag på UNESCOs verdensarvliste og tekstilfabrikken ligger der den dag i dag, et steinkast unna de rødmalte trehusene vi kjenner fra postkort og julemotiv.
Det er en historie om en industridirektør som på 1700-tallet testamenterte sin formue til bygdas fattige, for at de selv skulle kunne kjøpe seg ull, lin og produksjonsmidler for å spinne, strikke og veve strømper, vadmel og varme klær. Tekstiler som ble stadig mer etterspurte.
Og ikke minst er det det en historie om hvordan Røros Tweed i dag både innreder hjem i kriker og kroker over hele verden og omfavnes av eksklusive motehus. Ja, selv Obama kjøpte inn tre pledd da han besøkte Norge for å motta Nobels fredspris i 2009.
Med en slik historie er det ikke akkurat vanskelig å la seg rive med, når Røros Tweed kommer til oss med et ønske om å modernisere sin nettbutikk.
Nettbutikk var aldri en del av planen
For Røros Tweed ligger den dype respekten for håndverk, tradisjoner og gamle metoder som vevd inn i fibrene av selskapet. Og planen var egentlig heller aldri å drive salg fra egen nettbutikk. Nettsiden fungerte opprinnelig som en enkel portefølje satt opp for å vise frem pledd, puter og plagg man deretter kunne kjøpe hos forhandlere.
Men ettersom verden endret seg, måtte også Røros Tweed endre seg: En helt enkel løsning for salg av varer fra en standard netthandelsplattform ble bygd ut. Og det er slik rorostweed.no fungerer i dag.
Det er likevel ikke alltid de enkleste løsningene som skaper de beste produktene på sikt.
Vekk fra monolittsystemer
La oss forklare dette på en rask måte: Nettbutikker settes ofte opp ved hjelp av plattformer som er enkle å bruke. På det aller enkleste blir det litt som å få nøklene til en ferdig innredet butikk. Lokalene og kassaapparatet er på plass – alt du trenger å gjøre er å fylle rommet med varer – og kundene som skal kjøpe dem.
Dette er et enkelt eksempel på det vi kaller monolittsystemer – kort sagt en alt-i-ett-løsning for nettbutikken din. Disse kan være mye mer avanserte og mulige å tilpasse enn i det enkle eksempelet over. Men til syvende og sist vil du med en monolitt være prisgitt de funksjonalitetene som plattformen tilbyr. Det kan i verste fall gjøre utvikling dyrt og tungvint, og male virksomheter stadig lenger inn i et hjørne av teknisk gjeld dess mer de prøver å jobbe seg rundt begrensningene.
Dette er situasjonen Røros Tweed står i, og som har hindret dem i å utnytte det fulle potensialet i digital salg av deres produkter. Med sin nåværende nettbutikk bruker de mer tid på tekniske utfordringer – og mindre tid på å fortelle om deres unike historie til nye og eksisterende kunder.
Derfor skal vi hjelpe de med en fremtidsrettet, skalerbar nettbutikk som lar tekstilbedriften spre nasjonalromantikken utenfor landets grenser. Vi skal la dem fortelle den unike historien til merkevaren i en nettbutikk som gir en like god kundeopplevelse som å legge seg under et Røros Tweed pledd på hytta etter en lang skitur.
Les mer om hvordan Frend bygger morgendagens nettbutikker med mikrotjeneste-basert arkitektur her.
Slik skal vi bygge morgendagens nettbutikk
Nå for tiden tilbys ny teknologi og nye løsninger raskere enn en kopp med kakao i en bakgård på Røros rundt juletider. Kanskje det finnes en helt ny integrasjon for omregning av valuta du gjerne skulle hatt tilgang til? Og hva om din netthandelsplattform ikke støtter mobilbetaling i et land du eksporterer til?
Med en nettbutikk laget med såkalt miktrotjenestebasert arkitektur er ikke dette noe problem å få på plass. I stedet for å bygge på en monolitt, som forklart over, setter vi her i stedet sammen en helt skreddersydd løsning med de beste tilgjengelige tjenestene i alle ledd. Disse er uavhengige av hverandre og det er mulig å legge til eller endre ting fortløpende uten at det hele faller sammen.
På denne måten bygger vi en nettbutikk for salg til både forhandlere og privatpersoner. Hovedmålene med prosjektet for Røros Tweed er:
Å kunne bruke mer tid på kommersialisering og markedsføring, og mindre tid på å løse tekniske floker
Redaksjonell frihet som lar dem fortelle sin unike historie på en enkel måte
Førsteklasses handleopplevelse i ny nettbutikk
Moderne, skalerbar og fremtidsrettet teknologi
En nettbutikk som prioriterer internasjonalisering
Effektiv administrering
Begynne å ta eierskap over egne kundedata
Den nye nettbutikken vil bruke «best of breed»-systemer og en moderne, mikrotjenestebasert arkitektur. Med denne nye arkitekturen vil Røros Tweed enkelt kunne legge til nye systemer alt ettersom de vokser, eller skifte ut enkelte komponenter når de blir utdatert en gang i fremtiden.
Den nye riggen til Røros Tweed vil bygges på:
Centra eCommerce som programvaresystem for håndtering av ordre og produktinformasjon
Adyen payment for å enkelt kunne legge på eller fjerne betalingsalternativer
Ingrid for en optimal leveringsopplevelse
Frend Factory, Frend sin egen integrasjonstjeneste, for enkel synkronisering av data mellom systemene
Vercel for optimalisert hosting
React og Next.js for en frontend med 100% designfrihet
Storyblok CMS for enkelt håndtering av innhold og redaksjonell frihet
Med en slik rigg kan Røros Tweed presentere norske kvalitetsprodukter i en fleksibel nettbutikk som setter sømløse kundeopplevelser i sentrum
‘ Frend er både tydelige og hyggelig å jobbe med og har en bred og dyp kompetanse innen teknologiske løsninger og prosesser knyttet opp mot merkevarer og e-handel. ’
Thomas Frodahl, Creative Director, Røros Tweed
— I vårt arbeid med å identifisere ny teknologi-partner, så vi spesielt etter et fremtidsrettet utviklermiljø med forståelse for livsstil-merker.
Frend har både vært ryddige og effektiv i sin prosessveiledning, samt utøvd en grundighet som har gitt oss trygghet underveis.
Dette har resultert i en fremtidsrettet og fleksibel teknologi-stabel som vil effektivisere vår verdikjede og legge til rette en kundeopplevelse som er i tråd med våre ambisjoner.
Frend er både tydelige og hyggelig å jobbe med og har en bred og dyp kompetanse innen teknologiske løsninger og prosesser knyttet opp mot merkevarer og e-handel, sier Thomas Frodahl, Creative Director i Røros Tweed.