5 tegn på at teknologien i nettbutikken begrenser deg – og hvordan du løser det

Dennis Nilsson
Publisert:

Ønsker du at nettbutikken din kunne prestert bedre – både i kundeopplevelse og økt salg?

Eller kanskje du føler at det må være mer potensial når det gjelder redigeringsmuligheter, hastighet og design? Da er du ikke alene! Her er 5 tegn på at det er på tide å rydde på bakrommet i (nett)butikken din – og hvordan du kan gå frem!

Kunder kommer til oss med mange ulike utfordringer –  og nesten like mange teknologiske løsninger. Likevel ser vi en tydelig trend, på tvers av plattformer og teknologier, som de fleste merkevarer ønsker å løse: De vil ha automatiserte løsninger og enkelt kunne redigere innhold. Så hvordan kan du løse det?

Vi i Frend jobber hver dag med å skape digitale løsninger for små og mellomstore bedrifter, og vi skal vise deg at du verken er alene eller trenger å stå fast i teknologikaoset i all evighet. Her er 5 tegn som kan tyde på at du står fast og hvordan du på best mulig måte kan gå frem for å skape fremtidens nettbutikk.

1. Du har for få redigeringsmuligheter

Det er mange sider og komponenter i nettbutikken du gjerne skulle hatt mulighet til å redigere, men som du ikke får til. Det typiske symptomet da er at ditt Content Management System, bedre kjent som CMS, ikke er satt opp på en gjennomtenkt nok måte, og at mye av informasjonen er hardkodet. Du klarer kanskje ikke å redigere: footer, hovedmeny, all tekst på forsiden, lansere nye kampanjer eller en enkel produktside? Et ønske om å ha flere muligheter til å gjøre enkle justeringer er det Dennis Nilsson, Head of eCommerce i Frend, hører mest av i møte med potensielle kunder. 

Dennis Nilsson, Head of eCommerce i Frend
‘ Mange vil ha større spillerom for å redigere selv, og med de moderne CMS'ene vi bruker, blant annet Storyblok og Sanity, kan vi skreddersy redigeringsmulighetene til dine behov. ’

Dennis Nilsson, Head of eCommerce i Frend

– I teorien kan vi la kunden redigere hva som helst. Likevel kan det være lurt å begrense det litt og finne balansen mellom fleksibilitet og en sammenhengende merkevareidentitet, sier Dennis og fortsetter: 

– Til syvende og sist ønsker sluttkunden å ha en sømløs shoppingopplevelse og bli forført av merkevaren din gjennom fortellinger, bilder og videoer der produktene dine er en naturlig del av hverdagen til folk. Slik jobber de beste merkevarene med sine nettbutikker – og dette bør være et utgangspunkt for hvordan du også setter opp nettbutikken din, sier Dennis. 

2. Nettsiden din går sakte

«Time is money», sier de. Det samme gjelder for kundene dine. Se for deg at kunden din klikker seg inn på nettsiden din for å kjøpe en vare, men så går det tregt. Mens de venter, sjekker de konkurrentenes nettbutikk. Der flyter det hele litt bedre, og de får kjøpt produktet på under to minutter. Alt dette skjer rett under nesen på deg, uten at du merker det. Samtidig får du tilbakemeldinger på at ting går for tregt fra kunder, partnere og kolleger. Frustrerende? Det forstår vi. Heldigvis er dette fullt mulig å gjøre noe med, kan Dennis forsikre deg om.

– Noe av det morsomste med teknologiene vi jobber med, er muligheten vi har til å skape ordentlig raske sider. Og dette er mulig med enkel, moderne teknologi. Faktisk, så har vi ved flere anledninger hatt så raske sider at vi har måtte innføre animasjoner på siden for å skape et roligere inntrykk. Det er gøy, det! 

Videre påpeker Dennis at det er ikke uten grunn at nettsidehastighet er et av de områdene innenfor teknologi og nettsideutvikling det er gjort aller mest forskning på: 

– Hastighet og konvertering går hånd i hånd: Jo raskere nettsiden din er, desto høyere rangerer Google deg – og du får flere konverteringer i nettbutikken. Når dere velger å investere i nettsidehastighet, vil det også skape en følelse av å bli prioritert hos kunden, som igjen leder til salg eller ønsket handling. Dette har skapt stor fascinasjon blant utviklere og konsulentselskaper.

3. Du vil satse globalt med lite ressurser

På et eller annet tidspunkt vil det være aktuelt for de fleste å selge varer til utlandet. Ofte lønner det seg å være rask på ballen og kaste seg på en trend, en ny innsikt om markedet, se på konkurrenter eller lignende. Utfordringen med eldre teknologier er at det ofte kan være svært dyrt å gjennomføre inngripende endringer, noe som kreves i forbindelse med internasjonalisering av nettbutikken. Er prislappen for høy, sitter det også lengre inne å ta beslutningen, og du går da glipp av en gyllen mulighet. Moderne eCommerce-teknologier legger opp til at alle skal ha mulighet til å selge til utlandet effektivt og enkelt – og det er enklere å etablere integrasjoner med tilhørende moderne tjenester. Slik skaper du hyperrelevante og lokaliserte handleopplevelser. Om eller når du publiserer i utlandet, er helt opp til bedriften din, men ikke la teknologien stoppe dere. 

Våre foretrukne teknologivalg gjør det lett å jobbe med: markeder og prislister, land og valuta, språk og ulike leveringsalternativer. Dette mener vi er det minste du skal kunne forvente av moderne løsninger.

4. Det sier stopp i kundereisen

Kan ikke du tilpasse hvilke felter kunden må fylle ut i handlekurven? Får du ikke lagt til nye produktkategorier, menyvalg eller kolleksjoner? Eller er det tekst eller innhold du rett og slett ikke får redigert, men som du må kontakte en utvikler for å endre? Da er du ikke alene. Dette er det aller vanligste problemet våre kunder kommer til oss med, og som vi løser hver eneste dag.

– Her handler det til en grad om balanse – en hvilken som helst redaktør bør kanskje ikke ha mulighet til å styre hvilken felter kunden må fylle ut i handlekurven. Men kategorier, menyvalg, kolleksjoner og lignende er en selvfølge for at redaktører skal få endre på, sier Dennis.

‘ Kravene til redigerbarhet øker, og vi har systemene som innfrir. ’

Dennis Nilsson, Head of eCommerce i Frend

5. Du gjør det på gamlemåten

  • Har du mange ineffektive og manuelle prosesser i selskapet, som med fordel kan automatiseres?

  • Kanskje systemene deres ikke kan integreres?

For mange er også dette en grunn til å bytte teknologier. Ettersom behovene våre er i konstant endring, og vi oppdager nye og bedre løsninger, lar dagens teknologier deg velge fritt mellom hva og hvordan ting skal integreres. Dette er en forutsetning for alle moderne systemer i dag, forteller Dennis:

– De siste fem–ti årene har det vært en ren hygienefaktor for alle nettbutikksystemer å kunne integreres med andre systemer. «Headless»-systemet er den mest fremoverlente varianten, der ett og ett system sys sammen for å danne en helhet i den teknologiske arkitekturen av nettbutikken. Denne fremgangsmåten lar de ulike systemene virkelig fokusere på å gjøre ting skikkelig bra, heller enn å prøve å gjøre alt, men at den aldri kommer helt i mål. Her vil jeg tørre å påstå at Frend skiller seg ut, da vi har vi noen av Norges fremste eksperter med på laget og kan hjelpe deg å navigere, avslutter Dennis. 

Er du klar for å ta nettbutikken din til neste nivå – slik Røros Tweed har gjort? For Thomas Frodahl, kreativ direktør i Røros Tweed, var det ingen tvil om at Frend var den rette samarbeidspartneren for å skape fremtidens nettbutikk. 

Og vi kan hjelpe deg også! Vi jobber med flere av Norges kuleste og sterkeste merkevarer med å løse disse og mange andre problemer hver eneste dag. Følg lenken under for en gratis workshop.

Se panelsamtalen fra Frends eCom event 2024 der Marius fra Holzweiler, Henrik fra Centra, André fra Ingrid og Kjetil fra Frend snakker om hvilken teknologi du trenger for å lykkes internasjonalt.

  Se video

Trenger du hjelp med nettbutikken din?

Forespør en gratis workshop ved å fylle ut skjema under.