Utvikling

Dette må du tenke på når du skal bygge eller fornye en nettbutikk.

Har dere en nettbutikk dere ønsker å fornye, eller skal dere kanskje bygge en ny? Så spennende! Det er spesielt et valg som kommer til å sette premissene for hva dere kan få til med nettbutikken, og hvordan det vil være å jobbe med den. Nemlig hva slags netthandelsplattform den er bygget på.

I denne artikkelen vil du lære hva en netthandelsplattform er, og hva som er forskjellen på noen av de mest populære alternativene. Du vil se at det er litt ulik teknologi og løsninger som ligger til grunn for ulike plattformer – og vi skal se på hva alt dette har å si for deg som skal velge mellom dem.

Hvordan høres det ut? La oss dykke rett ned i det.

Hva er en netthandelsplattform?

En netthandelsplattform er i bunn og grunn en applikasjon for kjøp og salg av varer eller tjenester på nett. Netthandelsplattformen legger til rette for at en kunde kan finne produkter, legge produkter i en handlekurv og til slutt betale for varene.

Når du skal velge netthandelsplattform, enten for første gang eller om du ser etter en ny løsning for en eksisterende nettbutikk, har valget stor påvirkning – ikke bare på hvordan nettsiden vil se ut og fungere for brukerne, men også hvilke muligheter dere har for videreutvikling og hvordan bedriften og de ansatte skal jobbe på sikt.

Hva er det som møter kunden? Hvor lett er det å gjøre endringer eller legge til nye funksjoner? Hvilke kostnader må vi regne med nå og på sikt? Hva skjer med kunde- og salgsdata? Hva slags muligheter finnes det for automatisering, optimalisering og integrasjoner?

Alt dette – fra utseende til funksjonalitet og grad av fleksibilitet – vil i stor grad avhenge av hvilken netthandelsplattform dere velger.


Tre typer løsninger du bør kjenne til

Så hvilke alternativer har du, og hva er det viktig å tenke på når du skal velge din neste netthandelsplattform?

Som sagt er det litt forskjellig teknologi og løsninger som ligger til grunn for de vanligste plattformene. Først og fremst er det tre begreper vi må gjøre oss kjent med:
👉 Åpen kildekode
👉 Lisensiert programvare (SaaS)
👉 Headless

La oss se raskt på disse tre, i tur og orden. Det vil gjøre det mye enklere å se forskjellene på de ulike plattformene etterpå.

Åpen kildekode

At netthandelsplattformen har åpen kildekode, betyr at den underliggende koden som systemet er bygget opp av er helt tilgjengelig og kan endres uten noen begrensninger. Det gir full kontroll over systemet, men det krever også høy utviklerkompetanse for å kunne utnytte disse fordelene.

Selv om programvare med åpen kildekode som regel er gratis, bringer løsningene med seg en god del administreringskostnader og krever at man selv står for hosting, løpende oppdateringer og videreutvikling for å opprettholde sikkerhet og stabilitet.

Eksempler på netthandelsplattformer med åpen kildekode, er WooCommerce (WordPress) og Magento Community.

Lisensiert programvare (SaaS)

Software as a service, eller programvare som en tjeneste på norsk, kan sees på som at man leier en ferdig plattform fremfor å bygge den selv. Det betyr at leverandøren av plattformen står for hosting, utvikling av grunnsystemet og jevnlige oppdateringer.

For de aller fleste nettbutikkeiere er lisensiert programvare en billigere løsning enn å utvikle på åpen kildekode-programvare, på grunn av utviklingskostnaden. Til gjengjeld er det viktig å undersøke, og være klar over, eventuelle begrensninger i mulighetene og fleksibiliteten til plattformen.

Eksempler på netthandelsplattformer med lisensiert programvare, er Shopify og 24Nettbutikk.

Headless

Headless netthandel er en tilnærming der fremstillingen av nettbutikken (frontend) og den bakenforliggende funksjonaliteten (backend) er uavhengige av hverandre. Det gjør at man kan benytte valgfri teknologi i utviklingen og at man har full fleksibilitet og kontroll på løsningen, i tillegg til at systemene er tilrettelagt for enklere integrering med andre kjernesystemer og rask videreutvikling.

Henger du med? La oss forklare litt nærmere.

En headless løsning er basert på såkalt modulær eller mikrotjenestebasert arkitektur – noe som er relativt nytt i markedet. Den enkleste måten å forklare hva det er, er ved å sammenligne det med hva det erstatter.

For ti år siden hadde man ikke så mye valg når det kom til å sette opp en nettbutikk. Man måtte gå for en av de tilgjengelige alt-i-ett-plattformene på markedet, hvor frontend og backend ble styrt av ett og samme system. Såkalte monolittiske applikasjoner.

I utgangspunktet høres kanskje dette veldig fint ut; du har bare ett system å forholde deg til! Og for enkelte kan det være midt i blinken, men i en monolittisk netthandelsplattform er som regel all funksjonalitet avhengig av hverandre og allerede fra første stund har du et utgangspunkt med overflødige moduler og funksjoner. Litt etter litt videreutvikler du løsningen, helt til hele nettbutikken kollapser fordi det nye produktbilde-galleriet dere har implementert ikke er kompatibelt med den originale gavekortfunksjonen til plattformen – selv om dere egentlig ikke benytter dere av den.

Med en headless løsning deler vi den gamle monolitten opp i flere mindre applikasjoner, eller mikrotjenester. Mikrotjenestene fungerer uavhengig av hverandre, og vi kan gjøre så mye endringer vi vil i fremstillingen av produktbilde-galleriet uten at det påvirker gavekortfunksjonen.

Eksempler på netthandelsplattformer som er «headless», er Centra og Magento Headless Commerce.

Kort oppsummert før vi går videre

Åpen kildekode-programvare gir deg en oppstartspakke som du kan bygge videre på, men mest sannsynlig inneholder pakken en god del mer enn du trenger og du må ha utviklerkompetanse for spesielle tilpasninger og videreutvikling.

Lisensiert programvare gir deg en ferdig plattform til leie som er enkel å sette opp og administrere, men fleksibiliteten er liten, tilpasningsmulighetene ofte begrenset og videreutvikling kan være vanskelig.

Headless arkitektur gir deg en moderne løsning med full fleksibilitet og skalerbarhet samt ubegrensede integrasjons- og videreutviklingsmuligheter, men krever høy utviklerkompetanse.

Eksempler på netthandelsplattformer: WooCommerce, Shopify og Centra

La oss se på noen eksempler på konkrete, populære netthandelsplattformer som mange bygger nettbutikkene sine på i dag.

Vi kan ta et eksempel fra hver av de tre formene for løsninger vi så på tidligere: WooCommerce (åpen kildekode), Shopify (lisensiert programvare) og Centra (headless).

WooCommerce (åpen kildekode)


Du har kanskje hørt om WordPress?

WordPress er et publiseringssystem (CMS) som baserer seg på åpen kildekode. Det er ikke hvilket som helst CMS, heller: Nesten halvparten(!) av alle nettsider i verden bruker WordPress for administrering og publisering av innholdet sitt på internett. WooCommerce er en populær tilleggsmodul som implementerer netthandelsfunksjonalitet i WordPress.

Både WordPress og WooCommerce er gratis og krever at man selv står for hosting, oppdateringer og vedlikehold. Derfor kan det være tungvint å komme i gang, men når man har oppsettet på plass er det en lek å sette opp en enkel nettbutikk – selv for de uten spesiell teknisk kompetanse.
Fordi det er en såpass populær løsning, finnes det tusenvis av både betalte og gratis temaer og tilleggsmoduler man kan installere og bruke uten å måtte kode noe selv.

Et eksempel på en av disse utvidelsene som gir WooCommerce et fortrinn i nettbutikk-verdenen, er Elementor sin Page Builder. Denne gir deg mulighet til å lage innhold og sider i et visuelt verktøy fremfor å kode nye innholdsmaler hver gang du vil endre oppsettet på et produkt eller en side.

Samtidig er det viktig å huske på at WordPress er åpen kildekode og modulene er utviklet av uavhengige tredjeparter som ikke tar hensyn til hverandres løsninger og kode. Det kan fort resultere i at hele nettbutikken knebler fordi moduler ikke fungerer sammen, eller at man har installert en modul som ikke har tatt sikkerhet på alvor og åpnet opp hele nettbutikken for angrep. Utbredt bruk av plug-ins fører som regel også ofte til tregere nettbutikker.

Begrensningene i WordPress og WooCommerce dukker opp med en gang du vil gjøre noe utover standardfunksjonaliteten du får i modulene eller temaet du bruker. Vil du for eksempel utvide til internasjonale markeder med flere valutaer og språk, vil det være en kostbar utviklingsjobb – og fordi nettbutikken er en monolitt der funksjonalitet, grensesnitt og arkitektur er avhengig av hverandre, vil du kanskje aldri kunne oppnå ønsket funksjonalitet uten å starte fra scratch.

Fordi WordPress er et publiseringssystem som i utgangspunktet ikke er optimalisert for netthandel, kan voksende nettbutikker dessuten oppleve begrensninger i skalerbarhet og ytelse.

Løsninger som WordPress og WooCommerce er derfor sjeldent best på komplekse oppgaver som å drive nettbutikker i flere land.

WooCommerce er ansett som en god plattform for oppstartsbedrifter og mindre nettbutikker, men når du når grensen for hva du kan presse ut av plattformen kan det bli dyrt å migrere til en kraftigere netthandelsplattform. Videreutvikling er også ofte mer kostbar og tidkrevende i WooCommerce.

Shopify (lisensiert programvare)


Shopify en en populær ut-av-boksen-plattform og er spesielt likt for å være enkel å komme i gang med, tilpasse og administrere. Shopify er en av de mest brukte netthandelsplattformene, kun slått av WooCommerce.

På samme måte som WooCommerce, har Shopify også temaer og moduler man kan installere. Man vil dog fort oppdage at for å få ønsket funksjonalitet i nettbutikken, krever det at man benytter seg av flere moduler – og de fleste av disse koster penger.

Å tilpasse temaer i Shopify er mulig, men sammenlignet med åpen kildekode-programvare er det en tungvint prosess nettopp fordi man ikke har muligheter til å tilpasse den underliggende koden, og det krever at man har god innsikt i strukturen og oppbyggingen av en Shopify-nettbutikk for å kunne gjøre større endringer.

Den største fordelen med Shopify er at man slipper å tenke på administrering av plattformen. Hosting, sikkerhet, oppdateringer og andre aspekter ved det å drifte en nettapplikasjon gjøres av leverandøren.

Prismodellen starter på cirka 250 kroner i måneden, men øker med større ordrevolum og oppskalering av nettbutikken. Om man når begrensningene i «vanlig» Shopify, vil man måtte vurdere å ta steget over til Shopify Plus, som er en av markedets bedre løsninger, men koster fra 20 000 i måneden.

Shopify lar deg sette opp og publisere en enkel nettbutikk veldig raskt og relativt kostnadseffektivt, og er derfor en god plattform for mindre nettbutikker og for de som ønsker å verifisere forretningsmodellen sin. Men på lik linje med WooCommerce, vil det bli dyrt å migrere til en kraftigere løsning når man vokser ut av plattformen om man ikke velger å betale for Shopify Plus.

Centra (headless)


Flere og flere av de ledende plattformleverandørene, som Magento, Shopify og BigCommerce, utvikler løsninger for å kunne bruke systemene deres i en headless teknologirigg. Et av problemene de møter er at de originale systemene deres er monolitter hvor all funksjonalitet er bygd inn i samme tjeneste og det er vanskelig å skille det fra hverandre.

Centra er på sin side et rent netthandelssystem og er skapt for å brukes i en mikrotjenestearkitektur. Kjernefunksjonaliteten er direkte til kunde-salg (B2C) for aktører innen mote og livsstil, men systemet leverer også en kraftig forhandlerplattform (B2B).

Fordi deres eneste fokus er netthandel – og da spesifikt innen mote, klær og livsstil – er systemet best i klassen når det kommer til produktkatalog, kundeadministrering og ordrehåndtering. Funksjonalitet for multivaluta, internasjonale markeder, og flerspråk er også innebygd i systemet.

En av de største fordelene med mikrotjenester som Centra, er at man har fritt valg til å velge frontend-teknologi når man skal utvikle nettbutikken fordi systemet er uavhengig andre applikasjoner i teknologiriggen. Det betyr at utviklerne kan velge moderne teknologier og lage gode løsninger for fremtiden med fokus på brukeropplevelse og gode kundereiser uten begrensninger i plattformen.

I tillegg står man fritt til å integrere forretningssystemer som CRM, økonomisystemer og publiseringssystem uten at det påvirker nettbutikken. Centra er skybasert og driftes av leverandøren og man får alle fordelene med lisensiert programvare, men ingen begrensninger i tilpasningsmuligheter og videreutvikling.

Så hvilken netthandelsplattform skal du velge?

Hva slags netthandelsplattform som er det beste alternativet, kommer helt an på hvem du er og hvilke behov og ambisjoner du har med nettbutikken.

Vil du sette opp en nettbutikk på egenhånd med lite eller ingen hjelp, er lisensiert programvare som Shopify et naturlig valg. Ulempen er at du ofrer en del fleksibilitet – og det kan bli omfattende og dyrt dersom du vil utvide eller flytte butikken senere.



Noe av det samme gjelder for løsninger med åpen kildekode, som WooCommerce. Det er mulig å sette opp en fungerende nettbutikk på egenhånd her også, hvis du har litt teknisk innsikt og tar utgangspunkt i eksisterende maler. Men med en gang du ønsker en tilpasset løsning, opplever stor vekst eller trenger avanserte funksjoner, blir det fort mer komplisert og kostbart.

Vet du allerede at dere ønsker en fleksibel og tilpasset løsning som dere kan bygge videre på over tid, og som kan integreres på en god måte med andre nettsider og forretningssystemer, da er en headless løsning som Centra det beste. Det krever imidlertid mer utviklerkompetanse med en gang – og det vil sånn sett være en litt høyere terskel for små virksomheter og oppstartsbedrifter enn de andre alternativene, som i større grad lar deg eksperimentere og sette opp en enkel butikk på egenhånd.

Ønsker dere mer innsikt i de ulike alternativene, eller hjelp med å vurdere hva som er riktig for dere? Send oss en forespørsel på hei@frend.no, så tar vi gjerne en prat!

Har dere også lyst til å lykkes digitalt?
La oss ta en prat!

Herman Halvorsen

Leder for utvikling

947 92 451

herman@frend.no

Få månedlig innsikt og nyheter rett i innboksen - meld deg på vårt nyhetsbrev