Vår erfaring er at Google Workspace er den beste løsningen for mindre bedrifter. Les hvorfor i denne artikkelen.
Fire grunner til at mange SMBer velger Google Workspace
Det er en jungel av tjenester og løsninger der ute, men når det kommer til å samle vanlige IT-behov i én helhetlig løsning står det ofte mellom Microsoft 365 og Google Workspace.
Hva er egentlig Google Workspace?
*Oppdatering 27.10.20: G Suite har blitt til Google Workspace.
Google Workspace er Googles skybaserte produktivitetsplattform for bedrifter. Her har du tilgang til alle tjenestene på nett, uansett enhet og hvor du er i verden. Du har også apper til Mac, PC og smarttelefoner. Google Workspace gir deg e-post, kalender, fillagring, samhandling og dokumentbehandling – alt i samme system.
Hva betyr dette for deg og din bedrift?
1. Lavere kostnader
Siden Google Workspace er en helhetlig skyplattform og tilbyr de aller fleste standard tjenester SMBer har behov for, kan du samle alt på ett sted. Dette gjør at du kan kutte lisenskostnader for separate tjenester du har i dag. Mange har e-post på samme plattform som domenet ligger (f.eks. hos Domeneshop) og fillagring på en annen (ofte Dropbox), i tillegg til en Microsoft 365-lisens for å ha dokumentbehandling (Word, PowerPoint og Excel). Disse tre tjenestene, og mange flere, er inkludert i Google Workspaces lisenskostnad og kan spare deg for tusenvis av kroner i året.
2. Enklere og mer brukervennlig
De færreste mindre bedrifter har ressurser til egen IT-avdeling og drifting. Googles plattform er det nærmeste du kommer plug and play for skyløsninger. Når det initielle oppsettet er klart, kan du enkelt sette det opp for nye enheter. Administreringen av plattformen med nye brukere, aliaser og tilganger er enkelt og brukervennlig. Videre er den daglige bruken og funksjonene intuitive og det er gode løsninger for synkronisering til Finder på Mac eller Windows Utforsker på PC. Mobilappene er også funksjonsrike og enkle å bruke.
3. Enklere deling av filer og unik samhandling
Google Workspace er “born in the cloud” og laget for moderne bedrifter og nye måter å jobbe på. Det er ingen trege skrivebordsapplikasjoner og alle endringer du gjør synkroniseres rett i skyen. Dette legger til rette for samhandling. Flere kan jobbe i samme dokument på samme tid, og endringene vises umiddelbart hos kollegaene dine, slik at dere slipper utallige versjoner av samme dokument som sendes frem og tilbake via e-post.
4. Innebygget sikkerhet i verdensklasse
Med stadig mer data i skyen, øker også fokuset og behovet for sikkerhet. Google Workspace har et enormt fokus på sikkerhet og er i førersetet når det kommer til sikring av data. Gode sikkerhetsmekanismer som to-faktor-autentisering og kryptering er på plass fra start, og må bare aktiveres av brukerne. Med riktig oppsett av G Suite er sikkerheten så god at ansatte er den største sikkerhetstrusselen.
Konklusjon
Vår erfaring tilsier at for mindre bedrifter hvor ITen bare “skal fungere” og samhandling og brukervennlighet er viktige parametere, kommer Google Workspace ut som det beste alternativet. Det er ikke like funksjonstungt som konkurrentene, men funksjonene som mangler er det de færreste som faktisk har behov for. Plattformen gjør det enkelt å komme seg opp i skyen og er godt bygget for skalering. Den daglige bruken er enkel og “bare fungerer” som gjør at du kan bruke tiden din på verdiskapende aktiviteter fremfor å knote med et IT-system som hikker.